New Moon 3/??

Välkomna till del 3.

Nåväl, nu har vi säkert kommit långt in i filmen. Vi är trots allt inne på tredje delen; hur mycket kan det egentligen finnas att klaga på? Jag satsar på att vi är drygt en halvtimma in, och att den kommer börja öka i tempot. Så, hur långt har det gått av denna film?

T ... ti ... tio minuter? Det ... det har bara gått tio minuter? Den här filmen var hur lång sa ni?
Två timmar och tio minuter. Jaha. Det är ju inte alltför lång tid. Det är bara två timmar kvar. Två timmar går fort.

HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP!

*Slår huvudet i väggen*.

Okej, jag är lugn. Jag är lugn som en filbunke, eller vad man nu säger. Låt oss bara fortsätta med filmen.

Bella blir lite rädd när Edward berättar om sina planer, samt om vilka Volturi är, och sedan säger hon något löjligt om hur hon inte kan tänka tanken på att någon skulle döda Edward. Medan hon säger det, och trots att han ser att hon är riktigt orolig, står Edward och hånler åt henne; antingen det eller så är det bara Robert Pattinson som håller på att brista ut i skratt på grund av Kristen Stewarts värdelösa skådespeleri. Gissa vilket av alternativen jag finner mest troligt. Edward säger även något om hur Bella är den enda som kan skada honom, och även här ska det vara tänkt att vara romantiskt, men eftersom Robert Pattinson pratar i pauser ("The only one that can hurt me *gigantisk paus* is you *gigantisk paus* so I have nothing to be afraid of"). Bella svarar med att han har något annat att oroa sig för: Victoria. Hon säger även något om hur han borde göra henne till vampyr så att hon kan skydda honom från Victoria ("I could protect you *gigantisk paus* if you change me").

Edward säger att det är han som ska skydda henne, och sedan att han inte tänker skydda henne från sin syster, varpå Alice kommer in i rummet och min hand fylldes just upp av någonting.

*Ingen ursäkt här: Ashley Greene är perfekt runkma ...*

*Vi vill be om ursäkt för förra försöket till en ursäkt. Det ska inte hända igen.*

Men vad fan? Kan jag få skriva min recension i fred? Tack!

I alla fall kommer Alice in i rummet och drar med Bella ner till undervåningen för att fira hennes födelsedag, för detta är något som Edward tydligen var inkapabel till att göra. Jag tänker dock inte klaga på detta, för det ger mig mer scener med Alice. Åh, Alice. Du är så perfekt. Så vacker. Så sexig. Jag vill se dina läppar runt min ... jaha, ni var fortfarande kvar? Ja, men dåså, då fortsätter vi.

Bella får sina presenter, Edward ser ful ut, Alice ser snygg ut och Emmett beter sig som ett förbannat mongo, för det är det enda han gör i den här jävla filmen. Bella får ett paket och när hon ska öppna det skär hon upp hela fingret på sig själv, så Jasper (den yngsta "vegetarianen" i gruppen) blir jättetörstig och attackerar henne. Edward skyddar henne från Jasper genom att KASTA IN HENNE I EN MASSA PORSLIN så att hon skär upp hela jävla armen, och Jasper blir ännu törstigare. Fint där, ditt dumma spån, du hade inte kunnat göra det på ett lite bättre sätt? Typ som att plocka upp henne och springa utav bara helvete, och låta de andra vampyrerna ta hand om Jasper? Vampyrerna lyckas stoppa Jasper och smiter sedan ut ur rummet för att inte själva bli törstiga. Nu är det bara Bella och Carlisle som är kvar i rummet, och Carlisle börjar sy ihop henne. Under denna scen berättar han varför han inte äter människor: Han var en läkare i sitt gamla liv, och han är tränad för att hjälpa folk, inte döda dem. Han berättar även lite om hur svårt det har varit för honom att bemästra självkontrollen såpass att han inte längre har några som helst problem med att vara i närheten av människor.

Det här är faktiskt en intressant detalj, och det är en av de få scenerna i filmen som inte får mig att vilja hugga ut mina ögon med en gaffel, men intresset försvinner så snart de börjar prata om Edward igen. De säger något larvigt om hur han inte vill förvandla henne för att han vill värna om hennes själ, och han tror inte att vampyrer har några själar. Far åt helvete, vad fan ska hon med en själ till när hon är odödlig? Det är inte som att ni planerar på att dö än på några millennier, så vad är problemet med att hon inte skulle ha en själ?

Bella blir i alla fall ihopsydd och sedan kör Edward hem henne. Han verkar väldigt disträ under hela resan och hade jag inte läst boken innan hade jag inte trott att det skulle vara så, jag hade bara kopplat det till att Robert Pattinson inte kan spela för fem jävla öre. När han släpper av henne ber hon om en kyss ("I want you to *gigantisk paus* kiss me") och han ger henne den, varpå han åker hem igen.

Dagen efter, när Bella kommer hem från skolan (tror jag), står Edward därute och väntar på henne. Han säger att de ska ta en promenad ute i skogen och det är precis vad de gör. När de har kommit ut en bit gör Edward slut med henne, men han ber henne att inte göra något dumt, korkat eller farligt och som gentjänst tänker han lämna hennes liv förevigt. Kan jag bara få hoppa in och säga att det låter som om Bella är den enda som tjänar på det här: Hon skadar sig inte OCH hon blir befriad från sin irriterande, intetsägande och hustrumisshandlande pojkvän, en gång för alla.

Hur ska hon må dåligt av det här?

Eftersom Stephenie Meyer inte har något som helst grepp om hur människor fungerar blir Bella jätteledsen och vandrar runt i skogen. Det är en väldigt komisk scen där hon går över en kulle. När hon börjar gå är det dag och solen skiner, men när hon har gått över kullen har solen sjunkit och det verkar ha blivit mitt i natten. Hur jävla långsam är hon? Min mormor rör sig snabbare än vad den här människan gör, och min mormor är död sedan femton år tillbaka! Bella fortsätter sin vandring till Shangri-La, och den sluter med att hon lägger sig bland några ormbunkar och väntar på att en muskulös man med bar överkropp ska komma och rädda henne.

Som tur är råkar muskulösa män med bara överkroppar vara väldigt populära i Forks, så hon blir genast funnen av en. Han bär med henne hem till Charlie och han stoppar om henne. Sedan får vi se en fin scen där Bella sitter i en stol och hon ser på hur årstiderna passerar. Hela tiden behåller hon samma position och hela tiden snurrar kameran runt henne.

Det här är ett bra ställe att avbryta del tre, för efter den här scenen börjar Jakob-handlingen, och det är en handling vi verkligen inte vill överskugga med Edward-handlingen.

Fortsättning följer ...

Kommentarer
Postat av: Filmster

Hej, nu har jag startat filmbloggen Filmster.se! Där finns mängder av filmtips och det vore jätteroligt om du besökte den och berättade vad du tyckte om den! :)

2011-01-15 @ 12:19:38
URL: http://www.filmster.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0