Troll 2 del 1/3

...
Vad i helvete?

Handlingen:Joshua saknar sin döda morfar och drömmer hela tiden om honom. När han en dag åker på semester med sin familj så dyker morfadern upp igen för att varna honom. Byborna i staden Nilbog, som de semestrar i är inga vanliga människor. De är troll... (Kopierat från filmtipset).

Till att börja med vill jag påpeka att den där sammanfattningen ljuger eftersom att det inte finns ett enda troll i hela Troll 2.
Det är sant, de har en film som heter Troll 2 och är en fristående uppföljare till Troll som handlar om troll som slaktar människor och inte ett enda troll finns i den här jävla filmen.
Nej, istället har de satt in Goblins och dessa Goblins ser ut som... ehm... hur ska jag kunna förklara?
Fuck it, ni får en bild.

Hungrig?

Jag skulle kunna sluta recensionen här och ni skulleändå förstå varför den här filmen förtjänar den behandlingen den kommer få under de kommande dagarna.
Grejen är att jag borde göra en videorecension av den här filmen för det som händer i den här filmen går inte att tro på. Jag lovar och svär att ni inte kommer tro på det jag kommer skriva i den här recensionen för det här är något som är sjukare än allt annat jag har sett på film... och den håller på i 1 timme och 34 minuter.

Det första vi ser i filmen är hur en gammal man sitter och läser en godnattsaga för sin dotterson (Josh).
Den gamle mannen måste vara djupt störd för godnattsagan går i stort sätt ut på att en kille blir jagad av troll Goblins, träffar en ung och snygg flicka som ger honom någon grön vätska att dricka och sen blir han grön, får reda på att flickan av en Goblin och han blir brutalt uppäten av Goblinsarna.

Okej, det vi ser är inte läskigt över huvud taget eftersom att i våra ögon är det en grupp potatissäckar som står över en grön slimehög och äter av den men tänk på ungen. Han vet inte om att alla Goblins ser ut som en Orcs kärleksbarn med ett träd och han vet inte om att den här filmen har en lika bra budgett som mina gamla hemmafilmer (Flykten från de virussmittade gosedjuren var alltid min favorit). Att det stackars barnet dessutom är ungefär 9 år gör ju inte det hela bättre... och det här läser hans morfar för honom?
Faktum är att han inte bara läser berättelsen för stackars Josh, han intalar honom även att det faktiskt finns Goblins vilket förmodligen kommer leda till ett obestämt antal räkningar direkt skickade till en jävla psykolog.

Medan Josh sitter och pratar med sin morfar så kommer hans mamma in i rummet och frågar vad han håller på med. Han svarar att han pratar med Morfar Seth och håller sen för munnen på äkta Disney-manér för att han har råkat säga något dumt.
Nu får vi en lång förklaring av mamman (som uppenbarligen inte är en skådespelare) om hur Morfar Seth är död och hur Josh var på hans begravning och hur doktorn sa att Morfar Seth endast var ungfans skadade psyke.

Damer och herrar, vår hjälte är psyksjuk.

Vi får helt plötsligt en scen som inte har någon som helst mening förutom att visa att den utspelar sig under 80-talet.
Vi får se familjens dotter (Holly) medan hon tränar med en skivstång och kameran åker runt i rummet för att visa hur 80-taligt hennes rum är.
Hennes pojkvänn (LoverBoy64) hoppar in genom fönstret och skrämmer skiten ur henne varpå hon slår honom på testiklarna och han svarar med: "Are you trying to make me homo?".
... måste jag ens göra narr av den här filmen? Jag tycker att den sköter det ganska jävla bra själv.

I alla fall så är svaret på detta citat: "Wouldn't be too hard. If my father discovers you here, he'd cut off your little nuts and eat them. He can't stand you."
Ehm... Ja, min pappa ska äta upp dina pungkulor och DU är den som är homo.
VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ DEN HÄR FILMEN!?

Efter dessa två repliker av ren ondska så förklarar Holly att hon är sur över att LoverBoy64 alltid har med sig sina kompisar överallt. Han säger självklart att det inte är så och då tittar hans tre kompisar Host, Clovey och Godzillaface upp på andra sidan fönstret.
De frågar LoverBoy64 om han inte ska med och käka pizza och Holly frågar honom om han vill vara oskuld för evigt.
Han kaster iväg Host, Clovey och Godzillaface och lägger sig bredvid Holly som säger att henens familj ska åka till Nilbog och hon vill ha med honom dit. Självklart får han endast följa med på vilkoret att han inte tar med sig sina tre kompisar.
Så vad gör LoverBoy64? Han tar sin husbil (säger inget till Holly så hon får vänta på honom helt i onödan) och fyller den med sina tre kompisar sen åker han till Nilbog.

Gud vad jag älskar den alla dessa karaktärer.

Fortsättning följer...

All the boys Love Mandy Lane.

*Djup suck*.

Handlingen: En grupp high school-elever bjuder Mandy Lane (som i pojkarnars ögon blivit alltmer attraktiv över sommaren) till en fest på en avskild ranch över en helg; men medan festen fortskrider försvinner deltagare på ett mystiskt vis.

Till att börja med vill jag säga att den här filmen känns lite konstigt att recensera. Delvis för att jag inte riktigt vet varför jag hatar den så som jag gör och delvis för att det tog mig en eller två dagar att inse att det var en skitfilm.

Jag vill även citera DreadCentrals recension av just denna filmen (den fick 4/5): "It’s damn near impossible to describe the greatness of All The Boys Love Mandy Lane without making it sound completely unappealing. On the surface, it’s just another stripped-down retro slasher film with an all-teen cast getting picked off one-by-one in a remote location."

Det är precis så som jag känner fast tvärt om. För mig kändes det här som en film som ville vara något mer, som ville vara något speciellt men i slutändan endast var en oerhört tråkig slasherfilm som är ungefär lika påhittig som Halloween Resurection.

Vad är det viktigaste i en skräckfilm om karaktärer som bli slaktade en efter en? Karaktärerna såklart. Man måste kunna bry sig om karaktärerna. Om man inte gör det så finns det ingen anledning till att låta dem slaktas eftersom att det inte kommer ge någon känsla bland publiken.
När jag tänker på slasherfilmer med bra karaktärer som man faktiskt bryr sig om så kommer Scream upp direkt. Scream har fantastiska karaktärer och man bryr sig faktiskt och i vissa fall (som Randys död) blir man genuint ledsen. Den här filmen har inget sådant.
Alla karaktärer i den här filmen är karaktärer som man verkligen längtar efter att döda och man blir nästan avundsjuk på mördaren som får ta hand om dessa jävla äckel.

Regissören som var anställd till det här filmen är en människa som jag gärna skulle vilja tortera med sitt eget verk. Hur många scener där kameran stirrar rakt in i solen behövs egentligen i en film? Jag tror att jag höll på att bli blind.
Att hela filmen har ett filter som får allt att verka ta plats under solnedgången/soluppgången gör den ju knappast myket snällare mot ögonen.
Om ni kollar på fodralet i filmen och sen på filmen så kommer ni lägga märke till att de delar exakt samma färg. En sorts orange nyans som hänger över hela filmen och man får ofta en känsla av att den här filmen skulle vara mycket bättre om den var avstängd.

En annan detalj med filmen som många verkar tycka är fantastisk är den underbara sluttwisten.
Hela den här filmen existerar endast för den där sluttwisten och den går inte ihop med resten av filmen över huvud taget. Vi får reda på att Mandy Lane har jobbat med mördaren under hela filmens gång. detta funkar dock inte eftersom att under hela filmen så har vi fått reda på vilken duktig flicka Mandy Lane faktiskt är och att hon i slutet (helt utan förvarning) visar sig vara mördaren är inte bara uselt, det är även jävligt slarvigt gjort av författaren.

Vad hade hon för egentlig anledning till att mörda alla sina kompisar? Vad hade de gjort för att förtjäna det ödet?

Jag hade tänkt göra en flerdelsrecension om den här filmen där jag skulle beskriva in i detalj varför den faktiskt är dålig men det största felet med All the Boys Love Mandy Lane är att den existerar. Att den här filmen faktiskt blev till är det största problemet med den och det är det som gör att den suger.
Hela filmens existens går emot allt som är rätt med filmvärlden.

Det finns dock ett citat som sammanfattar allt som är fel med den här filmen och det är det avslutande citatet (sagt av Mandy Lane): "I'm Gonna Finish Hish School First".

Betyg: FUCK THIS MOVIE/5.

Mirrors del 5/5

Ben åker med Anna Esseker till det nerbrända köpcentret/stängda mentalsjukhuset och han släpar med henne ner i källaren. Han går med henne till glasrummet och hon säger att hon måste blunda när hon går in dit. Varför hon måste blunda? Jag vet inte, jag har ju inte fått några svar på de andra 295868 frågorna så varför skulle filmen svara på den här frågan? Den här filmen har ingen aning om vad den vill så hur fan ska vi kunna veta?

När han sätter ner henne i stolen och riktar pistolen mot hennes huvud så säger hon lugnt: "I'm doing this for your family".
NEEEEJ! Det gör du inte alls din äckliga jävel, du gör det för att han riktar en pistol mot ditt huvud. Han bad dig göra det för att hans familj skulle överleva men du sa nej, nu gör du det endast för att du inte vill dö. Det är exakt samma anledning som till varför du inte ville komma hit till att börja med, du är bara rädd för döden (och hon ska vara en nunna?).
Mes.

Medan allt detta händer så vaknar Bens älskling upp i sin säng och märker att sonen har sprungit iväg. Vi får se hans spegelbild i ett dörrhandtag (jag orkar inte mer) och mamman går runt och letar efter sin son.
Hela golvet är täckt med vatten så jag vet inte riktigt varför reflektionen inte mördar henne... ah, juste ja, jag glömde visst att den här filmen inte vet vad fan den håller på med.

Samtidigt som hon letar efter ungen så står Ben i spegelrummet och väntar på att något ska hända och Anna Esseker sitter i stolen och blundar. Det börjar röra sig en sorts skugga inne i speglarna och det verkar som att den försöker ta sig ut ur sitt glassfängelse.

Nu får vi se hur mamman fortsätter sökandet efter sin son. Hon är väldigt rädd och hör några ljud från dotterns rum. Hon går in dit och ser hur hennes dotter står mitt i rummet och speglar sig. Bakom henne i spegeln står mamman med en sax så hon lyfter upp dottern och rispar henne med en sax. Mamman springer in, tacklar undan den osynliga spegelbilden och springer iväg med dottern.
Hon springer in i en garderoben och kastar ner ungen på golvet. Hon kollar på såret och ser att det är ett litet jävla sår som knappt blöder, så vad gör hon? Hon sliter av sig linnet och stryper ungen med det för att stoppa blodet.

Nu ser vi Ben Carson som står och kollar på medan alla speglar i hela rummer går sönder och han flyger ut i en stor jävla explossion. Han landar i det yttre rummet som numera är som en jävla pool tack vare en fin vattenläcka. Han reser sig upp från vattnet och går in i glasrummet igen. Han ser att stolen är tom och något rör sig uppe i taket. Anna Esseker har förvandlats till She-Bitch från Army of Darkness och hoppar nu runt bland taket.
Ben som fortfarande är inne i Jack Bauer-mode drar snabbt upp pistolen och skjuter mot henne.

Fru Carson fortsätter sin jakt på sonen medan hennes dotter sitter i en pöl fylld med vatten (som ger reflektioner) och Fru Carsons kläder är alldeles våta och tighta.
Jag måste bara säga tack. Tack Alexandre Aja för att du ger oss dessa scener som jag faktiskt inte har några problem med.
Hon hittar till slut sonen som har börjat rispa bort målarfärgen från alla speglar. Varför? För att han tydligen är i samma lag som speglarna. Juste kära läsare, han vill döda sin familj endast för att speglarna är trevliga lekkamrater.
Att ungen dessutom spelar ungefär lika bra som Tom Cruise säger ju en hel jävla del.

Vi fortsätter att få scener med Ben som skjuter på She-Bitch och Fru Carson försöker övertala sin son att ge henne kniven.
Sonen springer iväg och gömmer sig och Fru Carson ser hans reflektion i en vattenpöl. Hon vet att det inte är han men ändå känner hon sig tvingad till att luta sig lite närmare endast för att vara helt säker. Reflektionen drar ner henne i vattenpölen och hon drunknar nästan.

Ben Carson (som fortfarande skjuter hejvilt) får den underbara iden att spränga skiten. Så på något jävla vis (som jag inte riktigt minns hur, jag hade börjat skriva på del 1 av recensionen när jag var här så jag var knappast koncentrerad) lyckas han spränga hela jävla källaren.

Han vaknar upp och allt är lugnt och stilla. Han går ut ur källaren och ut ur köpcentret. Utanför står det ambulanser och poliser och det är nu han ser det... ALLT ÄR BAKLÄNGES!
Dun dun dun.
Ben Carson har dragits in i spegelvärlden och nu kommer han få spendera evigheten här.

VAFAN!?

Jag känner mig bara tvungen att fråga: Hur i hela helvete drogs han in i spegelvärlden?
Visst, det är en jävligt cool scen - det måste jag erkänna - men det funkar bara inte.

Okej, så... är det här världens sämsta film?
Nej. Om man bara kan bortse från alla dessa små (och stora) problem så kan man nog ha ganska så kul med den. De största problemen jag hade med den var dels att den konstant bryter mot alla regler som den bygger upp och ibland sker dessa regelbrott i scenen efter att just den regeln har skapats.

Ett annat stort jävla problem är att den är helt identitetsbefriad. Den vet inte vad den vill vara. Ena sekunden är det en övernatulig thriller, sen är det en rysare, sen är det en gorefilm och helt plötsligt har vi Action. Även lite drama finns med där i soppan. Det är bra att blanda genrer men det funkar endast om man gör det på ett snyggt sätt och den här filmen gör inte det.

Hela filmen känns som en Japansk spökhistoria som aldrig riktigt blev så bra så att den nådde ut i världen och sen bestämde sig några människor för att göra en remake av den bara för att... vänta lite nu... det är en Japansk skräckfilm som inte blev så bra så att den nådde ut till resten av världen och sen gjorde de en remake av den...

VAD I HELVETE!

Okej, jag ger upp... se inte den här filmen.
Vill ni se en bra film av Alexandre Aja så ska ni se hans första film Switchblade Romance eller hans andra film The Hills Have Eyes (som faktiskt är bättre än originalet) men se inte, under några som helst omständigheter, den här filmen.

Slut.

Mirrors del 4/5

BAAAH! HUMBUG!

Så han måste alltså hitta denna lilla Anna Esseker. Men hur? Hur ska han kunna hitta Esseker?
Han ringer till sin poliskompis såklart... visst är det trevligt när man har vänner som kan göra allt jobb åt en?
Det är nästan så att man önskar att det var Jack Bauer som var huvudkaraktären i den här jävla filmen istället för Ben Carson, han skulle inte sitta och vela. Han skulle ha dödat de där jävla speglarna på stört och de skulle vara rädda för att mörda igen för ingen, INGEN, sätter sig upp mot Jack Bauer.

Ehm... hehe.

Medan Ben "letar" efter Anna Esseker så går hans F.D. fru runt i sitt hus och lyssnar på hur vattnet rinner eller nåt. Hon hör i alla fall röster från sonens rum. Hon går in och undrar vad han håller på med och varför han sitter framför spegeln (de har skrapat bort färgen) och pratar med sig själv. Han säger att allt är lugnt och går iväg till sin säng och (dramatisk trumvirvel) spegelbilden sitter kvar och tittar på mamman.
Säga vad man vill men de här speglarna är inte smarta. De vill döda människorna... så de avslöjar sig? Varför inte bara döda dem när de står och borstar håret eller onanerar analt med plattången?
Är inte det lite smartare?

Fru Carson ringer i alla fall till Ben och säger något om att speglarna är hemsökta och hur rädd hon är. Han åker snabbt dit och springer in i hennes gråtande famnar. Hon säger att speglarna lever (Duh) och nu får vi ett jättefint montage där de målar alla speglar i huset och tejpar för alla fönster (WHAT!?).
Efter det så går de ut på gården och hon säger till honom att hon borde ha trott på det han sa.
VARFÖR!? Han är alkoholiserad, han tar mediciner som ger hallucinationer och hans syster dog precis. Han mår inte så bra psykiskt och han har ett jobb där han måste krypa runt bland en massa obehagliga speglar hela tiden. Han skjöt en kille och blev utsparkan ur styrkan. Hans fru vill inte prata med honom och han träffar knappt sina barn. LÅTER DET HÄR SOM EN MÄNNISKA SOM MAN SKA TRO NÄR HAN SÄGER ATT SPEGLARNA MÖRDAR FOLK!?

Snälla Alexandre Aja, sluta behandla dina kunder som idioter din franska galning.

Han säger även till sin älskade att hon ska hålla sig instängd och gömd för allt som ger ifrån sig reflektioner kan döda.
VAFAN!?
Kan den här filmen bara sluta bryta mot sina egna regler. Vi har en film som heter Mirrors och den handlar om speglar som mördar folk och då ska det tamejfan handla om speglar som mördar folk. Inte reflektioner som mördar folk. Ifall de hade tänkt att det skulle vara reflektioner som mördade folk så skulle de väl lika gärna kunna kalla filmen för Reflections, då hade jag kunnat köpa det.
Förresten, vem är det som bestämmer vilka speglar det är som mördar folk? Kan de bara välja vilken spegel som helst eller måste människan ha varit i köpcentret först? Men i sånt fall hur kunde de mörda Bens syster? Är det för att han kanske speglade sig i den spegeln?
Men hur kunde de ta kontakt med Bens son? Han ser spöken i speglarna långt innan Ben hade målat över alla speglarna med limegrön färg.
Dessutom, varför vill de mörda Bens familj? Är det för att han ska motiveras till att hjälpa dem eller är speglarna bara as som gör saker för att de har tråkigt?

GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH! VAD ÄR DET MED DEN HÄR JÄVLA FILMEN!

Ben säger i alla fall att hon ska gå in och skydda sig medan han letar upp Esseker.
Han går iväg till bilen, startar den och inser att han har en backspegel... så han slår sönder den på bästa Bauermanér och sen kör han iväg. Han kollar åt sidan och ser sidospeglarna och läser texten "objects may be closer than what they appear". Tydligen inser han dock inte att dessa sidospeglar faktiskt är speglar eller så är det kanske omöjligt att bli attackerad från sidan. Han låter i alla fall speglarna vara och han åker iväg.
Varför skulle han läsa den där texten? Vad var syftet med det? Varför inte bara låta honom slå sönder speglarna?
Dessutom. Låt oss anta att reflektionerna kan mörda folk vare sig det är speglar eller inte, varför slår han inte sönder fönstren på bilen? Man reflekteras i glas och fönster är gjorda av glas.
Vi kan ta det hela ett steg längre och anta att ALLT som reflekterar kan mörda folk. Vätska ger reflektion och piss är en vätska, så tekniskt sätt borde hans piss ge en reflektion som kan mörda honom... stackars Ben Carson, han kan inte ens pissa utan att han ska dö.

Han får i alla fall reda på vart Anna Essekers familj bor och åker iväg till dessa rednecks. Han når huset och frågar om Anna Esseker och när de undrar vad han vill henne så säger han att han håller på med en uppsats om Schizofreni och han vill jättegärna prata med henne eller hennes bror.
Kvinnan i dörren ropar på familjens morfar (vad lägligt när alla i en incestfamilj bor i samma hus). Det kommer ut en skäggig och glad gammal jultomte som börjar berätta om Anna Esseker. Han tar med sig Ben ut i garaget där han visar en liten cell där de höll Anna Esseker inlåst (varför blir jag ens förvånad?) så att hon skulle slippa åka till mentalsjukhuset.

Ben får veta att en snäll doktor tog på sig allt ansvar för stackars lilla mentalsjuka Anna som är kopplad som en hund. Denna doktor erbjöd sig att betala alla kostnader på sjukhuset och sen tog han med henne dit och påbörjade sin spegeltortyr.
Jag blir jävligt trött på den här frågan men: Varför? Varför i hela helvete fick han för sig att hon skulle bli botad av att bli instängd i ett rum fyllt med speglar?

Ben frågar Jultomten vart Anna har tagit vägen nu. Jultomten säger att hon dog i självmordet och då säger Ben att han vet att hon blev frisläppt två dagar innan självmordsmassakern. Han avslutar även detta med det dummaste citatet i filmen och ett av de dummaste filmcitaten genom tiderna: "Få mig inte att hota dig".
VA!?
Han hotar honom ju redan. I och med att han säger "få mig inte att hota dig" så hotar han honom. "Få mig inte att hota dig" är i sig själv ett hot och därför hotar han honom och därav går hela syftet med hotet bort eftersom att han redan gör det han hotar honom om att han kommer göra. Hade han sagt "Don't make me hurt you" så hade jag förstått, det är ju trots allt ett hot om våld men "don't make me threaten you" är inte ett hot om våld utan ett hot om hot OCH DÄRFÖR ÄR DET INGEN MENING MED DET HOTET FÖR MAN GÖR REDAN DET MAN HOTAR OM ATT MAN SKA GÖRA!

Ben får trots sitt meningslösa hot reda på att Anna har flyttat till ett ställe utan speglar (Michael Jacksons hem?). Detta ställe visar sig vara ett kloster som ligger rakt nerför vägen. Har de inget vatten där heller? Eller någon putsad metall? Inget glas? Ingen plast? Finns det ingenting som reflekterar på hela jävla klostret?
SKITSNACK! I sånt fall skulle de behöva skära ut alla nunornas ögon för vet ni vad? Ögon reflekterar spegelbilder era dumma jävla mongolida fanskap till författare.

Han åker i alla fall till klostret för att träffa Anna Esseker och det får han göra... efter att han har skrikit på en nunna.
Han får i alla fall en mötestid med Anna Esseker där hon berättar allt om hennes lidande och att det inte finns något bot mot schizofreni och att hon led av något annat (dåligt manus?).
Man får reda på att det som hon hade i sig flög in i speglarna och började mörda folk. Hon var helt frisk när hon återvände, men den onda kraften fanns kvar i speglarna.
Jag måste återigen ställa mig frågan "varför?". Varför vill speglarna ha tillbaks Anna Esseker? Det är en ondskefull kraft som har hela världen som lekplats och den vill hellre sitta fast i en kropp som är bunden vid fysikens lagar?
Vad i helvete Alexandre Aja, det här gör du bara för att du har gjort speglarna för mäktiga och inte vet själv hur fan du ska stoppa dem.

Ben ber Anna att åka tillbaks till spegelrummet och sätta sig i stolen för att stoppa den onda kraften i speglarna. Hon totalvägrar och säger att kraften inte får återvända till henne. Men varför inte? Varför är det så hemskt? Den har störe spelfält när den är inne i speglarna och den enda anledningen till att Anna inte vill att den ska ut därifrån är för att då kommer Ben säkerligen döda henne.
Han ber henne på sina bara knän. Han säger att om hon inte gör det så kommer hela hans familj att dö och hon kommer ha det på sitt samvete.
Hon totalvägrar fortfarande och han går ut från klostret med huvudet ner mot marken...

Enter: Jack Bauer-mode.

Ben Jack Bauer springer in med en nunna som gisslan och riktar sin pistol mot hennes huvud. Han slänger iväg henne och hotar alla nunnor med döden om Anna Esseker inte följer med honom. Han tar tag i henne och släpar med sig henne ut i bilen.

... jag är seriös.

Fortsättning följer...

Mirrors del 3/5

Så, Jack Bauer (edit: det här var ett seriöst misstag som jag låter sitta kvar) bråkar lite med speglarna och han åker runt lite. Sen får han en ledtråd av speglarna där de säger åt honom att hitta Esseker. Han vet inte varför han ska hitta Esseker och han vet inte ens vad Esseker är.
Är det en person?
Är det ett föremål?
Är det en jättestor rosa dildo med vingar, huggtänder och trollstav som försöker ta över världen?
Med tanke på filmen vi kollar på så skulle ingetdera förvåna mig.

Ben blir till slut lite sur på speglarna i varuhuset och skjuter dem. När han gör detta så ser han direkt att de läker sig själva. Han blir desperat och skjuter som en galning innan han inser att det inte hjälper.

Samtidigt hemma hos Bens syster står hon naken framför spegeln... jag klagar knappast. Hon ska ta sig ett bad och när hon går iväg från spegeln så står hennes spegelbild kvar och sliter sönder sin käke så att hon dör.
VAFAN!?
Varför ändrar den här jävla filmen sina egna regler hela jävla tiden?
Om speglelbilderna kan stanna kvar i speglarna efter att man har gått därifrån så är de näst intill oövervinnliga. Varför fick Ben inga brännmärken på sig när hans syster fick en avsliten käke? VARFÖR FÖRSÖKER DEN HÄR FILMEN FÖRVIRRA MIG SÅ JÄVLA MYCKET!?

Så Ben blir lite deprimerad när hans syster dör och nu känner han sig verkligen tvungen till att hitta Esseker. Så han ringer sin poliskolega och ber honom söka efter en person vid namn Esseker inom New York.
Detta funkar inte på grund av två stora saker:
1. Ben är inte polis längre, han kan inte bara gå och be polisen göra vad som helst.
2. Ben är misstänk för mordet på sin syster. Vilken poliskår är efterbliven nog att hjälpa en misstänkt?
3. (bonusdetalj): Ben är nykter alkoholist som tar medicin som kan ge hallucinationer... TRO HONOM INTE NÄR HAN SÄGER ATT SPEGLARNA MÖRDAR FOLK!

Han får i alla fall reda på att det inte finns någon som heter Esseker i New York. Ben blir lite ledsen i ögat och åker hem till sin syster och sätter sig i hennes soffa.
Ursäkta, jag vet inte det här helt säkert så jag kan ha fel men borde inte det här vara en brottsplats? Han borde inte få vistas där?
Det är bara ett litet problem men många små problem blir till slut ett enda gigantiskt problem.

Efter att han har surat lite och fått ett paket från den förra säkerhetsvakten som dog i början (gud vet hur han skickade det, de kände fan inte ens varandra) så åker han hem till sin Ex. fru och sina barn och... och... det finns inget sätt som jag göra det som följer rättvisa. Det här är något av det sjukaste jag sett i hela mitt liv.

Fru Carson är inte hemma så han går lungt och stilla in i huset. Han säger åt barnen att gå ut på trädgården medan han tar hand om lite saker. Han går runt i huset och plockar ner varenda spegel i hela huset och ställer upp de på gården.
När han märker att två av speglarna i sonens rum inte går att ta ner så får han en snilleblixt. Han går ut i garaget och hämtar en färgburk. Han öppnar färgburken och börjar måla speglarna limegröna... detta trots att det inte en enda jävla centimeter av det där förbannade huset delar den färgen så jag vete fan varför de har limegrön färg ståendes i garaget.
De kanske bara har det ifall att speglarna skulle bli onda och börja mörda folk, vad vet jag?

Fru Carson kommer hem och ser att hennes före detta man har fått totalsläpp och börjat måla speglar gröna. Hon blir förbannad på honom och han släpar med henne ut på gården för att visa att det han säger faktiskt är sant.
Han ställer sig framför speglarna därute och börjar skjuta på dem och de helar sig inte.
Klart att de inte gör, det skulle kanske få den här filmen något kortare, sånt kan de ju inte hålla på med.

Han blir i alla fall lite ledsen i ögat och ber sin fru om förlåtelse och åker sedan iväg.

Han åker tillbaks till köpcentret och märker att det rinner vatten nere i källaren. Han går runt lite därinne i koridorerna och hittar till slut ett litet rum fyllt med speglar. Mitt i rummet står en stol med spännen på och det är ganska uppenbart att något har hänt här.
Han gör några efterforskningar och får reda på att köpcentret är ett gammalt mentalsjukhus... och ingen visste om detta?
Hur kunde de helt missa det STORA JÄVLA GLASRUMMET I KÄLLAREN!?
Jag måste återigen fråga mig själv: Vad är det för jävla arkitekter?

Hur kunde de helt undgå att det var ett stort spegelrum med en stol som verkar tagen ur Saw XX och vad är det för jävla mentalsjukhus som sätter folk i ett rum fyllt av speglar och hoppas på att de ska må bättre av det?

"Här lilla Timmy, jag vet att du lider av kronisk depression och vill ta självmord så fort du ser dig själv i en spegel så vi ska bara sätta dig i en jävla stol i mitten av ett rum som är byggt av speglar... hoppas du mår bättre sen".

Han ringer till sin gamla partner och frågar om det bodde någon Esseker på det mentalsjukhuset och (hör och häpna) det gjorde det. Han får dock även reda på att alla barnen begick kollektivt självmord (vem är förvånad?) så Esseker är död. Ben vägrar ta en förlust som en man så han luskar fram att Esseker skrevs ut två dagar innan självmordet men någon fejkade papprena för att hon skulle verka död.
Var inte det jävligt lägligt? Ska vi inte få reda på att Ben aldrig fick jobbet på köpcentret utan bara låg och funderade över hur allt skulle gå till om han hade fått det? Det skulle ju vara minst lika troligt som att Esseker (som heter Anna) skrevs ut två dagar innan massakern.

Alexandre Aja, du brukade ju vara så bra.

Fortsättning följer...

Mirrors del 2/5

Nu ser vi ett lugnt hus i ett lugnt område och med några lugna bilar som står utanför. När vi minst anar det så hoppar Jack Bauer ut genom dörren medan huset sprängs bakom honom, han glider på gräset och skjuter mot terroristerna som springer ut ur flamorna. Han hoppar upp på fötter och springer mot skydd bakom en rosenbuske. Terroristerna tar deras granne (Fru Larson) som gissla och säger att om Jack Bauer inte överlämnar sig själv så...

Ehm...

Ja...

Låt mig ta om det där.
Vi ser ett lugnt hus i ett lugnt område där en bil kör upp på uppfarten... även den är lugn. Det går ut en kvinna ur bilen som sen går in till sin spanska hushållerska som säger att "Herr. Carson is upstairs, playing with the kids". Så hon går upp på övervåningen för att se en uttråkad Kiefer Sutherland som kör radiostyrd bil med sin son medan hans dotter pratar om skolan och hur mycket hon hatar den.

Kvinnan säger åt Ben att hon vill prata med honom i enrum så han skyndar sig ut från den här scenen (något som vi är väldigt tacksamma för) och ställer sig inne i deras sovrum för att ha en lugn pratstund.
Hon ber honom fara åt helvete och aldrig träffa sina barn (inte riktigt med de orden) och han säger att han inte kan det. Han säger även att han inte har druckit en klunk på tre månader och de säger något om att han skjöt en kille och hur dåligt han mår av detta.
I den här scenen får vi inte mindre än två sidohandlingar som aldrig får någon ordentlig upplösning. Vi får veta att han är nykter alkoholist och vi får reda på att han skjöt en kille... ingen av dessa två händelser får någon ordentlig förklaring och de finns bara där för att vi ska veta att han har ett hemskt liv. Vi får även reda på att han har blivit utslängd från poliskåren, kul.

I nästa scen sitter han i en husvagn (han är på sitt jobb) och glor på teve. Han blir lite kaffesugen så han reser sig upp och går mot kafferiet. Därinne står det en halv flaska Jack Daniels men duktig som han är skjuter han den åt sidan och tar istället kaffet. Sen sätter han sig och dricker sitt kaffe och fortsätter glo på tv.

Det ringer en klocka som säger att han ska undersöka lite så han tar på sig sina väktarkläder och går ut ur husvagnen och in mot köpcentret...

SEN!
JACK BAUER BLIR JAGAD AV ÜBERSTARKA SPEGLAR OCH HAN SPRÄNGER...

Ehm... jag ber om ursäkt.

Ben går in i det gamla köpcentret och kollar runt lite. Han kommer upp till parfymavdelningen där det finns en hel del speglar och av någon anledning ställer jag mig frågan "varför?". Varför finns det så många speglar på just parfymavdelningen? Borde inte klädavdelningen vara ett bättre val att säta dessa speglar på? Vad ska de göra? Titta på sina nya dofter?
seriöst, den här filmen behöver nya arkitekter. Först bygger de tegelväggar utanför fönster och nu sätter de speglar i en parfymavdelning.

Han går i alla fall runt där och är lite mystisk medan han kollar på alla de fina speglarna. Han hör hur någon ropar på hjälp så han springer runt och kollar lite. Han lyckas hitta en spegel där han ser brinnande människor i. Istället för att ta detta som ett tecken på att han börjar bli sinnessjuk så går han istället fram och ser lite närmare vad det var som egentligen hände.
Då börjar golvet brinna inne i spegeln och även Ben börjar brinna. Han faller ner på golvet och ropar på hjälp. Efter ett tag slutar han brinna i spegeln och den riktiga Ben slutar vrida sig i smärta.
Han är helt oskadd vilket verkligen inte funkar ihop med filmens logik. Tidigare såg vi att om någon blev skadad inne i spegeln så fick den inte bara ont, den blev även skadad i verkligheten. Detta gör att Ben borde vara brännskadad vid det här laget.

Oj, vad dum jag är, Jack Bauer klarar allt.

Fortsättning följer...

Mirrors del 1/5

Alexandre Aja är tillbaks med en film som får slutet av Switchblade Romance att verka logiskt. Han är tillbaks med en film som får P2 att verka spännande och han är tillbaks med en film som får mutanterna i The Hills Have Eyes att verka vackra.
Han är tillbaks med Mirrors.

Handlingen: Kiefer Sutherland spelar Ben Carson, en F.D polis som numera är en nykter alkoholist och som bråkar med sin fru ganska ofta. Han tar ett nattjobb där han får reda på att några speglar är hemsökta... de säger åt honom att leta reda på Esseker. Nu måste han hitta Esseker

Det första vi får se i den här filmen är en människa som springer genom en tunnelbanestation och är jagad av något. Vi vet inte vad han är jagad av men av titeln att döma så flyr han väl från mordiska speglar... hur det nu går ihop med verkligheten.
Det enda jag kunde tänka på under den här scenen var den där öppningen till ett avsnitt av The Simpsons där alla möbler kommer till liv och börjar mörda människor. Jag sitter fortfarande och småskrattar lite åt bilderna jag fick av speglar som skuttar runt och äter upp människorna runt omkring.
Hade de gjort det istället för den här filmen så hade jag älskat Alexandre Aja mer än någon annan filmskapare på denna planet.

Fan, någon behöver skrivlektioner av Stephen King.

I alla fall så ser vi den där killen fly och den här scenen håller på så jävla mycket längre än vad den borde.
Han lyckas bryta sig in i ett omklädesrum och ska fly genom fönstret men någon smart jävla arkitekt har tydligen placerat en tegelmur på andra sidan. Går inte det emot syftet med att ha ett fönster där?
Vem var det som gjorde ritningarna till den här jävla byggnaden? Monty Python?
När han ser att det är en tegelvägg där så blir han lite småirriterad och sen så börjar alla skåp slå upp dörrarna. Inne i dörrarna sitter självklart en hel drös med speglar som bara väntar på att få släppa lös sin ondska över världen.
I den motsatta väggen från var killen står sitter en stor jävla spegel som börjar spricka. Detta gör honom riktigt rädd så han går fram till den och... börjar putsa den.
Jag tvivlar på att en liten trasa hjälper mot en trasig spegel.

Han ser sin spegelbild stå på andra sidan spegeln och le ondskefullt mot honom så hans direkta reaktion är att ta sönder spegeln och ta upp en glasbit för att använda som vapen.
Vad ska han göra? Rispa spegelns ram?
Spegelbilden på andra sidan tar upp glasbiten han med och skär av sig halsen. Detta händer förståss den riktiga människan också förutom det lilla faktumet att han aldrig sätter glasbiten mot halsen. Han blir bara skuren av någon osynlig kraft.

Så om spegeln vill få det att verka som självmord så är han smått efterbliven... DET BLIR INGET BLOD PÅ DEN RIKTIGA GLASBITEN!

Direkt efter denna vackra scen så hoppar vi till Jack Bauer... ehm... Ben Carson som ligger och sover i en soffa. Han går in och väcker sin syster endast för att säga: "jag går nu, du kan sova vidare".
Å fan, så han är inte bara en loser som sover på sin systers soffa, han är även ett jävla as som känner sig tvungen att väcka sin syster bara för att säga att hon kan sova vidare.

Efter det går han in till badrummet och leker pillertrillare. Han verkar dock ha något problem med att svälja tabletter för han krossar först pillret med undersidan av ett och häller i det i glaset varpå han sen vispar runt det i vatten och dricker skiten.
Den där jävla tabletten var ungefär lika stor som en helt vanlig mintpastill. Det skulle vara mycket bekvämare att bara kasta i sig skiten.

Efter sin medicin så går han ut genom dörren för att tas emot av en helt ny dag.

Han går iväg till sitt nya jobb som nattväktare på en nerbränd galleria... VAFAN!? Varför behövs det vakter till ett nerbränd jävla köpcenter? Var de rädda för att någon ska gå in och stjäla de brännskadade skyltdockorna? Jag förstår det bara inte.

Jack Ba... ehm... Ben Carsons överordnade verkar dessutom vara en av de mest påfrestande människorna i världshistorien. Han är inte bara en exakt kopia av alla steriotypa väktare i amerikanska filmer, han skryter även med att han bara arbetar en tredjedel så mycket som hans chefer kräver av honom. Istället för att göra sitt jobb så sitter han på sitt feta arsle, äter kakor och kollar på teve.
Jack... men vafan, BEN verkar inte lida av detta eftersom att han också ser fram emot att kunna sitta på sitt arsle utan att göra något.

Den feta säkerhetsvakten säger åt Ja... Ben att han inte ska kolla in i speglarna under natten för att det kan bli läskigt.

Ugh... det här kommer bli en lång recension.

RSS 2.0